הסכם לאחר נישואין

אירוע הסכם לאחר-נישואין

התעללות בתוך המשפחה לובשת מספר צורות. עיכוב הגט מהווה צורה של התעללות רגשית ופסיכולוגית, שנוסף עליה ניצול ציני של ההלכה. התוצאה היא סבל אנושי אדיר וחילול ה’ עצום. אנו חייבים לעשות את הכל כדי לחסל פגע זה מתוכנו. בחתימה על הסכם לאחר נישואין זה, אנו גאים לעשות את חלקנו ביצירת חברה בה סירוב-גט פשוט נחשב מחוץ לגדר, ולכבוד לנו ליטול חלק במאמץ למנוע את חווית הטראומה העמוקה מיחידים. אנא עזרו ועשו את חלקכם.

נועם ועליזה שפירא

מסיבת חתימה 2016

אני מאד גאה על היוזמה לחתום על הסכמי נישואין אפילו אחרי הנישואין. נראה לי שעניין זה עשוי למנוע הרבה כאב לב וישמש כתריס נגד חילול ה’ והתורה שקורה יום-יום, כאשר אין פתרון לבעיית העגונה. אני מאד גאה שהיוזמה המקורית באפרת וצריכה לשמש כדוגמה לכל קהילות ישראל, באשר הם שם. יהי רצון שיהיו הזדמנויות נוספות של אירועים כאלו.

הרב שלמה ריסקין

11.2.16

!תפיצו

תשתתפו באירוע

הזמינו חברים ובני משפחה 

תארחו אירוע חתימות עם חברים ושכנים

 תהיו יו”ר אירוע באירוע קהילתי

אנא שימו לב: כיון שמדובר באירוע קהילתי, כאשר זוגות חותמים על ההסכם בתוך קבוצה גדולה, אם ברצון בני הזוג להבטיח את תוקפו המשפטי (מבחינה אזרחית) של המסמך, ייתכן שיבחרו לפנות לאחר מכן לבית המשפט לענייני משפחה (או שיש חוות דעת משפטית שאין צורך בכך). באירוע הקהילתי נעשים מאמצים להעניק למסמך תוקף הלכתי, כאשר כל זוג חותם לפני שני עדים כשרים.

אנשים טובים, אוכל טוב, רצון טוב – כולם מתאספים יחד כדי לספק בסיס לחיים טובים עבור הדור הצעיר

- תירגום בטיפול -

The Signing of a Postnuptial Agreement

For the prevention of get-refusal

By Dr. Rachel Levmore

In Kiddushin 30a it states that one of the mitzvot incumbent upon a parent is to marry off the son to a wife – alongside teaching him a trade, Torah and of course seeing to a Brit Milah. All of these indicate that for centuries Jewish parents were entrusted with establishing strong Jewish family units whose stability would bring forth the next generation in the chain.

However, in the recent past Jewish society in Israel and all over the world, is witnessing a rise in divorce rates, which is accompanied by horrifying cases of get-refusal – a phenomenon destructive to the Jewish family unit as the trauma associated with the agunah problem has a deleterious effect on all involved, thus preventing the establishment of new stable families. The need for preventative measures, such as the signing of prenuptial agreements for the prevention of get-refusal is recognized more and more through educational efforts.

Most spouses in marriages of 15 years or more did not have the opportunity to sign a prenuptial agreement for the prevention of get-refusal, since the Heskem l’Kavod Hadadi was first made public in the year 2000. As a result, our grown children cannot look to us as a role model for this responsible act. As educated men and women we must realize that with knowledge comes responsibility. We must assure that all Jewish marriages are respectful and dignified – whether in love or in divorce, G-d forbid. We must certainly do all we can to prevent any woman from entering into the existential angst upon becoming an agunah. Those of us who have brought up children can ruefully say that kids don’t necessarily do as we say, but they do tend to do as we do.

Giving the parents of the community the opportunity to sign a postnuptial agreement for the prevention of get-refusal is the most effective educational tool one can provide for the next generation – to teach them how to establish a responsible, healthy Jewish family unit. Within each family and beyond, the Gush Etzion/Jerusalem communities will demonstrate to all our children “Do as I do! This is the minhag of our family and our community. You must sign a prenuptial agreement when you get married.”

Giving the parents of the community the opportunity to sign a postnuptial agreement for the prevention of get-refusal is the most effective educational tool one can provide for the next generation – to teach them how to establish a responsible, healthy Jewish family unit. Within each family and beyond, individuals and communities that get involved will demonstrate to all our children “Do as I do! This is the minhag of our family and our community. You must sign a prenuptial agreement when you get married.”

משנה אבות א יד : אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי? וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי? וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתַי

If I don’t take care of myself, who will do it for me? If I take care only of myself, what is my worth? And if I don’t fulfill my responsibility now, when will I?

The above Mishna accurately describes the need for educational leaders and married couples to take on the responsibility of inspiring marrying couples to sign a prenuptial agreement. If we don’t sign a postnuptial—when will others sign?

In any case, the very act of signing is a strong declaration that get-refusal is unacceptable in our community and that we all have to do what we can to prevent this blight from staining our society. It is an active statement to the younger generation—you must sign a prenuptial agreement for the prevention of get-refusal. Such an event is a significant addition to the awareness that is already bringing about the signing of prenuptial agreements as an “automatic” procedure prior to marriage.