Frequently Asked Questions
A brief introduction to the Agreement for Mutual Respect and the Agunah problem
Q&A
Click on the question below to scroll to the answer
1. What is an agunah? Is there an agunah problem in Israel and in the Diaspora? (Is there a difference?)
2. What lies at the root of the problem of get-refusal?
By biblical Law, a Jewish writ of divorce, a get, must be given from the husband’s free will to the wife. By Rabbinic law, the wife must also agree to accept the divorce. Therefore a divorce can only occur today when both parties agree to it. Whoever is being sued for divorce has the upper hand–as he or she can name their price or even simply refuse to divorce in accordance with Jewish Law. Not even a Rabbinical court can change the parties’ status to divorced if the two of them don’t do it themselves.
3. What can the individual do to protect herself or himself?
Both in North America and in Israel there is a prenuptial agreement for the prevention of get-refusal available on the internet for use. In the US it is provided by the Rabbinical Council of America, while in Israel it is called the Agreement for Mutual Respect (in Hebrew: Heskem l’Kavod Hadadi) and posted on this site. All are linked below.
The United States
The binding Arbitration Prenuptial Agreement of the Beth Din (Rabbinical Council) of America
Israel: The Agreement for Mutual Respect
Available in English, Hebrew, Spanish, French and Russian
ישראל: הסכם לכבוד הדדי
עמודים בעברית בדרך
Helpful Articles
All downloads, including forms, texts and articles, are for individual and personal use only. Organizations, educational institutions and businesses wishing to utilize and/or distribute any materials need to contact IYIM – Israel Region for written permission: office@iyim.org.il
Have an additional question?
4. מה הוא הסכם קדם/לאחר נישואין?
הסכם ממון שנחתם לפני הנישואין והמכריע בענייני כסף ונכסים בין בני הזוג במקרה שיחליטו להתגרש. לאחרונה, נוסחו הסכמי קדם-נישואין אשר פותחו במיוחד למטרת מניעת מקרים של סירוב גט. |
לפני |
הסכם ממון שנחתם אחרי הנישואין והמכריע בענייני כסף ונכסים בין בני הזוג במקרה שיחליטו להתגרש. לאחרונה, נוסחו הסכמי קדם-נישואין במיוחד למטרת מניעת מקרים של סירוב גט. ההסכם שייחתם באירוע החתימה על ההסכם לכבוד הדדי מיועד אך ורק למניעת סירוב גט. | אחרי |
5. במה ההסכם שונה מהכתובה?
הכתובה הוכנסה לשימוש כדי לענות על צרכים חברתיים חשובים שהיו קיימים בעבר. תפקידה העיקרי היה להגן על אישה מגירושין כנגד רצונה ולספק לה רשת בטחון כלכלית. ההסכם לכבוד הדדי מיועד להעצים את הכתובה ומטרתו להגן על כל אחד מבני הזוג מפני סירוב של השני לתת גט. | לפני ואחרי |
6. מה כתוב בהסכם?
| לפני | |
| לפני ואחרי |
7. למה לחתום על ההסכם?
ההסכם לכבוד הדדי מונע סירוב גט. בהגנה זו על שני בני הזוג הוא מסייע בבניית תשתית חזקה של אמון ביניהם. | לפני |
חתימה על הסכם לאחר נישואין למניעת סירוב גט היא כלי חינוכי ממדרגה ראשונה עבור הדור הבא – נלמד אותם באמצעות דוגמה אישית כיצד להקים תא משפחתי יהודי, איתן ואחראי. | אחרי |
8. How does the Agreement work, and on what basis?
It is a combination of a monetary agreement with a deadline–it is not a get. As a sign of mutual respect both the groom and the bride take on a monetary obligation to support the other, at a high level of spousal support, under certain conditions. Those conditions are those of get-refusal after a six to nine month interim period. During that period, the couple sees the future monetary obligation looming which convinces them to talk to each other in a dignified fashion and come to an agreement through negotiations. There is also a clause providing for marital therapy. All together, the monetary incentive brings the couple to some sort of agreement–either to divorce or to reconcile. Any attempts at setting a price for the get or extortion become meaningless, as the recalcitrant party realizes very quickly that he is in for a monetary loss as opposed to a gain.
“Money Talks”. His own lawyer would recommend that he settle as quickly as possible, before the six month deadline.
9a. על מה מושתת תוקף ההסכם?
ההסכם תואם את ההלכה וגם את החוק הישראלי. כדי שההסכם יהיה תקף, יש לחתום עליו בפני גוף מוסמך. במדינת ישראל, הזוג יכול לבחור לחתום בפני בית המשפט או בית הדין הרבני, רשם נישואים או נוטריון. הנסיון מלמד כי הדרך היעילה ביותר היא לחתום בפני נוטריון. |
לפני |
ישנה דעה שהחוק האזרחי הישראלי מחייב זוגות נשואים לחתום על הסכם בפני אחד מבין בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני הממלכתי, בכדי להעניק תוקף משפטי למסמך. על מנת להעניק תוקף הלכתי להסכם ככל שניתן מחוץ לכותלי בית דין, יש לחתום בפני שני עדים כשרים עם קנין. |
אחרי |
9b. How about signing at a Posntup Party?
10. כיצד ההסכם מונע בעיות במקרה של גירושין?
הסכם קדם נישואין מגן על הזכויות הממוניות של כל צד בהתאם לחוקי המדינה. |
לפני |
|
ההסכם מחזק את המסר, ואף משכנע את הזוג כשכבר החליטו להתגרש, שיש לנהל את סידורי הגירושין בצורה מכובדת. החיוב לשלם מזונות לצד השני מרתיע את בני הזוג מהעמדת מכשולים לגירושין ומעודד אותם לתקשר זה עם זה. |
לפני ואחרי |
11. באילו מקרים ההסכם יעיל או לא יעיל?
| לפני ואחרי |
12. What are some case examples? Has the agreement ever been challenged?
|
|
Postnuptial | The idea of signing a postnuptial agreement is relatively new — it has not yet been tested. However, there is every reason to believe it will be as effective as the prenuptial agreement. |
13. מה ההבדל בן הסכמים אלה בארץ ובארה"ב?
| לפני ואחרי |
For the United States
The binding Arbitration Prenuptial Agreement of the Beth Din of America can be found at http://www.theprenup.org/
For Israel: The Agreement for Mutual Respect
Available in English, Hebrew, Spanish, French and Russian
14. מדוע לחתום על נוסח ההסכם לכבוד הדדי ולא על הסכם אחר?
|
לפני ואחרי |
15. האם יש תמיכה רחבה להסכם?
מספר רב של רבנים מכובדים תומכים בהסכם, ביניהם:
|
לפני ואחרי |
16. האם יש רבנים המתנגדים להסכם?
כן. ישנם רבנים הסבורים כי ההסכם גורם לגט מעושה שהוא גט כפוי ועל כן אינו תקף. מסיבה זו הסכום היומי אותו מתחייבים הצדדים לשלם הוא דמי מזונות או דמי מחיה שבהם חייבים מתוקף הנישואין. על כן, סכום זה איננו קנס אלא התוצאה של סרוב לתת או לקבל גט והמשך הנישואין. ישנם רבנים הסבורים שההסכם מקל על זוגות להתגרש. מסיבה זו ההסכם מציין שעל הזוג לנסות טיפול זוגי ותהליך שלום בית לפני החלטה להתגרש, אם אחד מבני הזוג מבקש זאת. ישנם רבנים הסבורים כי חידושים מטבעם סותרים את ההלכה. למרבה הצער, שיעור הגירושין הגדל יוצר מקרים רבים והולכים של סרוב גט הדורשים פתרון הלכתי. מצוקתם של הסובלים מסרוב גט עמוקה מכדי שנוכל להתעלם מטיפול בנושא. |
לפני ואחרי |
17. Is this an autonomous decision or does she or he need the OK of some authority, such as a rabbi, to implement the signing of the Prenuptial Agreement for Mutual Respect? Are there Rabbis who recommend signing?
In order for the agreement to be valid in a legal sense in Israel it can be signed in front of one of four authorities. The two simplest methods are signing before the Marriage registrar in the local religious Council where the couple registers for marriage or secondly, at a NOTARY. One can choose a notary–which is a completely autonomous decision and completely private. After signing, the agreement is put away by both parties, hopefully never to be used. The Rabbinical Council of America in the US passed a resolution that no member rabbi may officiate at a wedding where the prenuptial agreement was not signed. In Israel, there are some rabbis who believe the same, some rabbis who are willing to go along with the couple’s interest in signing and some rabbis who have never bothered learning the issue in depth. In any case, as previously explained, one does not have to involve his rabbi if one does not want to.
18. How can one convince a young couple to sign at the height of romance?
The first theme should be ideological. There is a need to correct a terrible problem that plagues Jewish society. You are not going to divorce. However, if you lead by example, then your cousin will sign, and his neighbor, etc, until all will sign. So that all of the 30% of couples who do get divorced will be “innoculated” against the virus of get-refusal. It is a once-in-a lifetime opportunity for you to participate in a tikkun olam.
Secondly, each individual benefits from a type of personal insurance. Just as we put on seat belts to minimize collateral damage in case of an accident — even though we are sure that we will not cause an accident– so too, even though we are sure that we will not divorce, we will put the agreement in place to insure that we always treat each other with mutual respect–even in a crisis. In fact, this is the most romantic step a fiancé can take–he is saying to his bride: I love you so much that I want to protect you from any harm which may befall you, I want to protect you even from myself.
The easiest thing to do when still single is to join one of the facebook groups (linked below) so when someone suggests a possible date for you and he or she goes into Facebook to check you out- he will immediately see that you are a member of (for example) “save the whales”, and an environmental group and The Halakhic prenuptial Agreement for Mutual Respect. That way, when you do become engaged it will not be taken personally, rather he knew all along that you were a believer for ideological reasons and it will be obvious that you both will sign The Agreement for Mutual Respect.
19. How to implement an existing agreement at the time of crisis?
Please note for your information that the composers of the prenuptial agreement cannot take upon themselves legal or halachic (Jewish legal) responsibility for the phrasing and text of the agreement or for its validity. Rabbinic and Halachic authority and/or legal authority (an attorney), of your choosing, should be consulted in order to obtain appropriate counsel and advice.
Which Version do I sign?
Where to find more Info:
Book
"Save your eyes from tears: Prenuptial Agreements for the Prevention of Get Refusal" - a thorough halachic work, currently available in Hebrew. Contact our helpline for details.